Effectief communiceren en samenwerken in een multicultureel team.
Module 2: Leidinggeven aan buitenlandse collega's
BESCHRIJVING
Onze module 2 van onze training leert u op een praktische wijze bewust omgaan met de eerder
geleerde cultuurverschillen (inzichten en manier van werk / aansturen). Door de leidinggevenden te
leren om te gaan met een andere manier van aanspreken en leiding geven ontstaat er meer begrip
naar elkaar toe en worden de opgedragen taken beter / sneller uitgevoerd. Dit leidt tot gemotiveerde
medewerkers en een sociaal wenselijke werkomgeving. De training wordt verzorgd in het Nederlands
voor de Nederlandstalige medewerkers, in het Pools voor de Poolstalige medewerkers en in het
Engels voor de anderstalige (aankomend)leidinggevenden.
Het deel 2 van onze interactieve workshop is bedoeld voor zowel Nederlandse als buitenlandse
medewerkers die deelgenomen hebben aan onze workshop deel 1: omgaan met culturele verschillen.
Tijdens deel 2 gaan we verder in op de situaties vanuit de werkvloer en bekijken we samen
verschillende leidingstijlen en leren we de juiste leiding stijl die bij de anderstalige beter aansluit dat de
eigen Nederlandse stijl; een combinatie hiervan dus. De deelnemers leren ook welke
communicatievorm het meest geschikt is t.o.v. de huidige groep werknemers en leidinggevenden.
DOELGROEP
Nederlandse stafmedewerkers Nederlandse leidinggevenden, HR en directieleden
DATUM
In overleg
CERTIFICERING
De deelnemer ontvangt na afloop een certificaat
DUUR
1 dagdeel
DEELNEMERS
8 – 12 deelnemers per groep
PRIJSSTELLING
Vul vrijblijvend ons aanmeldformulier in dan sturen we u alle informatie per mail.
INHOUD
Leidinggeven en effectief communiceren in een multicultureel team
- Wat is de rol van een leidinggevende en: begrijpen we allemaal hetzelfde hieronder?
- Functies in Nederland en dezelfde functies in Polen en/of Roemenië, Bulgarije ezv.
- Verschillen in de leiderschapsstijlen in Nederland en in de Oostbloklanden
- De juiste vraagstelling – praktijk opdracht
- Verschillen tussen vragen en delegeren – praktijk opdracht
- Invloed van de generaties en behoeftes per leeftijdsgroep – interactieve oefening
- Belang van het ontvangst/ on-boarding van de medewerkers
- Hoe om te gaan met ‘’JA, NEE en WEET IK NIET’’ – praktijk opdracht
- Herken het gedrag van jezelf en je collega's (DISC model) – interactieve oefening
- Soorten medewerkers en gebruik van het S model
- Verantwoordelijkheid (leren) nemen
- Intrinsieke en extrinsieke motivatie op basis van het Maslow model
- Duidelijke afspraken maken – praktijk opdracht