Effectief communiceren en samenwerken in een multicultureel team.

Module 2: Leidinggeven aan buitenlandse collega's


BESCHRIJVING

Onze module 2 van onze training leert u op een praktische wijze bewust omgaan met de eerder geleerde cultuurverschillen (inzichten en manier van werk / aansturen). Door de leidinggevenden te leren om te gaan met een andere manier van aanspreken en leiding geven ontstaat er meer begrip naar elkaar toe en worden de opgedragen taken beter / sneller uitgevoerd. Dit leidt tot gemotiveerde medewerkers en een sociaal wenselijke werkomgeving. De training wordt verzorgd in het Nederlands voor de Nederlandstalige medewerkers, in het Pools voor de Poolstalige medewerkers en in het Engels voor de anderstalige (aankomend)leidinggevenden.

Het deel 2 van onze interactieve workshop is bedoeld voor zowel Nederlandse als buitenlandse medewerkers die deelgenomen hebben aan onze workshop deel 1: omgaan met culturele verschillen.

Tijdens deel 2 gaan we verder in op de situaties vanuit de werkvloer en bekijken we samen verschillende leidingstijlen en leren we de juiste leiding stijl die bij de anderstalige beter aansluit dat de eigen Nederlandse stijl; een combinatie hiervan dus. De deelnemers leren ook welke communicatievorm het meest geschikt is t.o.v. de huidige groep werknemers en leidinggevenden.

DOELGROEP

Nederlandse stafmedewerkers Nederlandse leidinggevenden, HR en directieleden

DATUM

In overleg

CERTIFICERING

De deelnemer ontvangt na afloop een certificaat

DUUR

1 dagdeel

DEELNEMERS

8 – 12 deelnemers per groep

PRIJSSTELLING

Vul vrijblijvend ons aanmeldformulier in dan sturen we u alle informatie per mail.


INHOUD

Leidinggeven en effectief communiceren in een multicultureel team

  • Wat is de rol van een leidinggevende en: begrijpen we allemaal hetzelfde hieronder?
  • Functies in Nederland en dezelfde functies in Polen en/of Roemenië, Bulgarije ezv.
  • Verschillen in de leiderschapsstijlen in Nederland en in de Oostbloklanden
  • De juiste vraagstelling – praktijk opdracht
  • Verschillen tussen vragen en delegeren – praktijk opdracht
  • Invloed van de generaties en behoeftes per leeftijdsgroep – interactieve oefening
  • Belang van het ontvangst/ on-boarding van de medewerkers
  • Hoe om te gaan met ‘’JA, NEE en WEET IK NIET’’ – praktijk opdracht
  • Herken het gedrag van jezelf en je collega's (DISC model) – interactieve oefening
  • Soorten medewerkers en gebruik van het S model
  • Verantwoordelijkheid (leren) nemen
  • Intrinsieke en extrinsieke motivatie op basis van het Maslow model
  • Duidelijke afspraken maken – praktijk opdracht